
1996 óta dolgozom különböző oktatási programokon, mely programok elősegítik a roma diákok közép- és felsőfokú tanulmányait. 2007-től a Dr Ámbédkar Gimnázium alapítása, működtetése a fő feladatom.
Tanár, iskolaalapító. A miskolci Doktor Ámbédkar iskola pedagógusa. Mélyszegénységből érkező fiatalokat juttat érettségihez és szakmához az ellenséges jogi és társadalmi környezet ellenére.
János vallja, együttnevelés nélkül nincs békés együttélés, Magyarország társadalmi problémáit nem lehet megoldani a roma közösség problémáinak megoldása nélkül, s ezen gondok megoldása nem történhet meg az érintett közösség aktív részvétele nélkül.
Célja egy egyenlőségen alapuló nyitott társadalom létrehozása a legnagyobb magyar kisebbség, a romák-cigányok aktív részvételével, bevonásával.
Évtizedek óta dolgozik azért, hogy szétszakadt társadalmunk egyes rétegei szóba álljanak eymással, s hogy egy régóta el nem ismert kisebbség meg tudja mutatni az értékeit, s beleszólhasson közös ügyeinkbe.
Enélkül ugyanis nem elképzelhető valódi társadalmi változás, bármennyire óhajtsuk is azt.
Orsós János 1975-ben született Hidas községben, egy cigánytelepen, beás cigány családban. Ötéves korában találkozott először a magyar nyelvvel és a többségi társadalom elvárásaival. Az intézményi diszkrimináció és az ismeretek hiánya miatt kudarcos általános iskolai évek után sok évig segédmunkásként dolgozott, majd – immár húszas éveiben – letette az érettségit, majd Waldorf tanári diplomát szerzett.
Már ez előtt aktívan részt vett a helyi közéletben a roma kisebbségi önkormányzatban, s már ekkor elsősorban a cigány fiatalok továbbtanulását segítette. Az Alsószentmártonban működő esélykiegyenlítő iskolában 2004-től végzett munkája után 2007-ben lett az egyik alapítója Sajókazán a Doktor Ámbédkar iskolának, amely azóta már Miskolcon működik. János nemcsak alapítója és egyik vezetője, de tanára is ennek az úgy nevezett “második esély” iskolának, ahol kudarcos iskolai pályafutású, legtöbbször mélyszegénységből érkező fiatalokat juttatnak érettségihez és szakmához az ellenséges jogi és társadalmi környezet ellenére, illetve emberséget és demokráciát is tanítanak a számukra.
Az iskolában végzett napi munkája mellett János tevékenyen részt vesz a magyar és az európai közéletben. A Tanítanék Mozgalom hitvallásával megegyezően vallja: jó oktatás nélkül, nincs társadalmi fejlődés, együttnevelés nélkül nincs békés együttélés, Magyarország súlyos társadalmi problémáit nem lehet megoldani a roma-cigány közösség problémáinak megoldása nélkül, s ezen gondok megoldása nem történhet meg az érintett közösség aktív részvétele nélkül.
Célja egy egyenlőségen alapuló nyitott társadalom létrehozása a legnagyobb magyar kisebbség, az államalkotó romák-cigányok aktív részvételével, bevonásával.
Talán a legfontosabb, hogy János egy igazán tradicionális, faluszéli, erdőszéli cigány életmódból indulva tudta meghódítani a társadalom magasra tartott, korszerű közegeit. A mai magyar helyzetben, amikor a társadalmi mobilitás csatornái elzáródtak, épp a pedagógiában nagyon fontos, hogy van, akinek ez sikerül.
Mi, akik az oktatásban dolgozunk, dolgoztunk, s főleg azok, akik a perifériákon, kiszolgáltatott közegekben dolgoznak, nap mint nap látják ezt a diákok viselkedésén, akik el sem hiszik, hogy az ő helyzetükből lehetséges előre lépés.
S a másik irányból, a jóindulatú nem-cigány emberek részéről is óriási az igény arra, hogy lássanak sikeres példát.
Amikor János megszólal a közösségi média felületein, órák alatt több százezres nézettsége van, mert a magyar társadalom ki van éhezve pozitív példákra.
Dr. Ámbédkar iskolát (Dr. Ámbédkar Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola, Általános Iskola és Martin Luther King Középiskolai Kollégium) adód 1% felajánlásával támogathatod.
Az iskola fenntartója a Dzsáj Bhím Buddhista Közösség
Technikai szám: 2453