
15 éve tanítok, és több mint 10 éve foglalkozom a második világháborúval kapcsolatos projektekkel. Eleinte kisebb projekteket hoztam létre: egynapos kirándulásokat a ellenálláshoz vagy a náci megszálláshoz kapcsolódó helyekre, kiállításokat, elemzéseket, tanúvallomásokat. Az elmúlt 6 évben a projektek nagyobb léptékűek lettek, beleértve egy iskolai kirándulást is. Hónapokig készítem fel a diákokat, bemutatom nekik a témát, tanítok az osztálytermen kívül, hogy megérezhessék a történelmet.
Korczak tanulmányozása során Varsóba/Treblinkába, Buchenwaldba utaztunk... Sachsenhausen is tervben van. A következő három évben szeretnék egy projektet készíteni a portugál szegfűforradalomról. Az utazások után a projekt lezáró része nagyon fontos számomra és a diákok számára is, mert megerősíti a felfedezéseiket, kritikus gondolkodásukat és reflexiójukat azáltal, hogy megosztják azokat a nyilvánossággal. Folyamatosan küzdök az ellen a gondolattal, hogy felnőttnek kell lenni ahhoz, hogy meglátogathassunk egy táborhelyet vagy tanulmányozhassuk a történelem e sötét részét.
A diákjaim, még 14 évesen is, büszkék arra, amit tanultak, büszkék arra, hogy rendelkeznek azzal a tudással, amellyel éberebbek lehetnek a társadalomban. A Paint it Red elnöke és a FIR tagja vagyok, és én sem állok le. Cikkeket írok, előadásokat tartok és emlékutakat szervezek felnőtteknek.
Minden, amit teszek, legnagyobb vágyam az, hogy felhívjam a figyelmet és lehetőségeket nyújtsak a fasiszta, revizionista, totalitárius eszmék elleni fellépésre. Azért élek, hogy továbbadjam az emlékeket és tisztelettel adózzak azoknak a férfiaknak és nőknek, akik szembeszálltak ezekkel az eszmékkel.
1984-ben született, és évek óta tanárként dolgozik egy belga reformiskola („Ecole de Futuire”) alkalmazásában, ahol fiatalokkal együtt kirándulásokat szervez a buchenwaldi emlékhelyre és más emlékhelyekre.
Ezeknek a kirándulásoknak az a különlegessége, hogy a fiatalok aktívan részt vesznek a programok szervezésében „peer teacher” (társtanár)ként.
Ezzel nemcsak a megemlékezéshez való magas fokú empátiás hozzáállást érik el, hanem a fiatalokat is arra ösztönzik, hogy a tanultakat és hallottakat továbbadják kortársaiknak.
Jill Lampaertnek sikerül bevonni a tanárokat és a szülőket is ebbe az elkötelezett munkába, így generációkon átívelő közvetítői munkát tesz lehetővé.
Jill Lampaert 1984-ben született, és évek óta részt vesz a belga vallon részén, egy belga reformiskolában (a monsi „Ecole de futur”) végzett emlékezetmunkában. A „Jövő Iskolája” négy éve interdiszciplináris projektekre összpontosít. Az emlékezetmunka témája a földrajz és a francia órákon is szerepel.
Ez a tanítási módszer Janusz Korczak, lengyel-zsidó gyermekorvos és író, a gyermekjogok úttörője által kidolgozott módszeren alapul, akit 1942-ben deportáltak és a treblinkai megsemmisítő táborban halt meg. A módszer hangsúlyozza az osztály összes tagjának egyenlőségét. A War Heritage Institute (Brüsszel) és annak oktatási igazgatója, Jean Cardoen közreműködésével nemzetközi emlékutakat szervezett és valósított meg Auschwitzba és Buchenwaldba. Ezeknek az utazásoknak az a különlegessége, hogy nem egy „exkluzív” fiatalokból álló körrel végzi ezeket az emlékezési tevékenységeket, hanem idén áprilisban részt vett egy nemzetközi ifjúsági találkozón a buchenwaldi emlékhelyen, amelyen iskolájából közel 90 résztvevő (köztük több tanár) vett részt.
A fiatalok, akik közül néhányan csak 14 vagy 15 évesek voltak, tartalmilag nagyon jól felkészültek, így az emlékutazás szilárd alapokra épülhetett. Ez június közepén vált nyilvánvalóvá, amikor a fiatalok egy nyilvános rendezvényen bemutatták az utazás eredményeit szüleiknek és az érdeklődő közönségnek.
Jill Lampaert arról ismert, hogy a megemlékezési utazás komplex tartalmát aprólékosan és a korosztálynak megfelelően készíti elő. Ezt a tudást átadja kollégáinak, lehetővé téve az oktatási transzfert. Jill Lampaert már beszámolt franciaországi, olaszországi és spanyolországi tapasztalatairól, ahol a Fédération Internationale des Résistants (FIR) 19. rendes kongresszusán beszélt Jean Cardoen-nel végzett munkájáról.
A következő évre – ismét a „War Heritage Institut” támogatásával – több belga csoporttal együtt kirándulást szervez a sachsenhauseni emlékhelyre. Ezen előkészületek alapján Belgiumban egy pedagógiai anyagokból álló adatbázis jön létre, amely a jövőben más intézmények számára is felhasználható lesz fiatalokkal való kirándulások szervezéséhez koncentrációs táborok emlékhelyeire.