Jill Lampaert

Név
Jill Lampaert
Foglalkozás
általános iskolai tanár
Ország
Belgium
Összefoglaló

Jill Lampaert az École du Futur reformiskolában tanít franciát Belgiumban. 

Aprólékosan előkészített kirándulásokat szervez buchenwaldi és más emlékhelyekre, ahol a fiatalok aktívan részt vesznek a programok szervezésében.

Image
Számomra a munkámban a legfontosabb – a jelölt írta

15 éve tanítok, és több mint 10 éve foglalkozom a második világháborúval kapcsolatos projektekkel. Eleinte kisebb projekteket hoztam létre: egynapos kirándulásokat a ellenálláshoz vagy a náci megszálláshoz kapcsolódó helyekre, kiállításokat, elemzéseket, tanúvallomásokat. Az elmúlt 6 évben a projektek nagyobb léptékűek lettek, beleértve egy iskolai kirándulást is. Hónapokig készítem fel a diákokat, bemutatom nekik a témát, tanítok az osztálytermen kívül, hogy megérezhessék a történelmet.

Korczak tanulmányozása során Varsóba/Treblinkába, Buchenwaldba utaztunk... Sachsenhausen is tervben van. A következő három évben szeretnék egy projektet készíteni a portugál szegfűforradalomról. Az utazások után a projekt lezáró része nagyon fontos számomra és a diákok számára is, mert megerősíti a felfedezéseiket, kritikus gondolkodásukat és reflexiójukat azáltal, hogy megosztják azokat a nyilvánossággal. Folyamatosan küzdök az ellen a gondolattal, hogy felnőttnek kell lenni ahhoz, hogy meglátogathassunk egy táborhelyet vagy tanulmányozhassuk a történelem e sötét részét.

A diákjaim, még 14 évesen is, büszkék arra, amit tanultak, büszkék arra, hogy rendelkeznek azzal a tudással, amellyel éberebbek lehetnek a társadalomban. A Paint it Red elnöke és a FIR tagja vagyok, és én sem állok le. Cikkeket írok, előadásokat tartok és emlékutakat szervezek felnőtteknek.

Minden, amit teszek, legnagyobb vágyam az, hogy felhívjam a figyelmet és lehetőségeket nyújtsak a fasiszta, revizionista, totalitárius eszmék elleni fellépésre. Azért élek, hogy továbbadjam az emlékeket és tisztelettel adózzak azoknak a férfiaknak és nőknek, akik szembeszálltak ezekkel az eszmékkel.

Rövid bemutatás (a jelölő ajánlása)

1984-ben született, és évek óta tanárként dolgozik egy belga reformiskola („Ecole de Futuire”) alkalmazásában, ahol fiatalokkal együtt kirándulásokat szervez a buchenwaldi emlékhelyre és más emlékhelyekre.
Ezeknek a kirándulásoknak az a különlegessége, hogy a fiatalok aktívan részt vesznek a programok szervezésében „peer teacher” (társtanár)ként.

Ezzel nemcsak a megemlékezéshez való magas fokú empátiás hozzáállást érik el, hanem a fiatalokat is arra ösztönzik, hogy a tanultakat és hallottakat továbbadják kortársaiknak.
Jill Lampaertnek sikerül bevonni a tanárokat és a szülőket is ebbe az elkötelezett munkába, így generációkon átívelő közvetítői munkát tesz lehetővé.

Részletes bemutatás (a jelölő ajánlása)

Jill Lampaert 1984-ben született, és évek óta részt vesz a belga vallon részén, egy belga reformiskolában (a monsi „Ecole de futur”) végzett emlékezetmunkában. A „Jövő Iskolája” négy éve interdiszciplináris projektekre összpontosít. Az emlékezetmunka témája a földrajz és a francia órákon is szerepel.

Ez a tanítási módszer Janusz Korczak, lengyel-zsidó gyermekorvos és író, a gyermekjogok úttörője által kidolgozott módszeren alapul, akit 1942-ben deportáltak és a treblinkai megsemmisítő táborban halt meg. A módszer hangsúlyozza az osztály összes tagjának egyenlőségét. A War Heritage Institute (Brüsszel) és annak oktatási igazgatója, Jean Cardoen közreműködésével nemzetközi emlékutakat szervezett és valósított meg Auschwitzba és Buchenwaldba. Ezeknek az utazásoknak az a különlegessége, hogy nem egy „exkluzív” fiatalokból álló körrel végzi ezeket az emlékezési tevékenységeket, hanem idén áprilisban részt vett egy nemzetközi ifjúsági találkozón a buchenwaldi emlékhelyen, amelyen iskolájából közel 90 résztvevő (köztük több tanár) vett részt. 

A fiatalok, akik közül néhányan csak 14 vagy 15 évesek voltak, tartalmilag nagyon jól felkészültek, így az emlékutazás szilárd alapokra épülhetett. Ez június közepén vált nyilvánvalóvá, amikor a fiatalok egy nyilvános rendezvényen bemutatták az utazás eredményeit szüleiknek és az érdeklődő közönségnek.

Jill Lampaert arról ismert, hogy a megemlékezési utazás komplex tartalmát aprólékosan és a korosztálynak megfelelően készíti elő. Ezt a tudást átadja kollégáinak, lehetővé téve az oktatási transzfert. Jill Lampaert már beszámolt franciaországi, olaszországi és spanyolországi tapasztalatairól, ahol a Fédération Internationale des Résistants (FIR) 19. rendes kongresszusán beszélt Jean Cardoen-nel végzett munkájáról.

A következő évre – ismét a „War Heritage Institut” támogatásával – több belga csoporttal együtt kirándulást szervez a sachsenhauseni emlékhelyre. Ezen előkészületek alapján Belgiumban egy pedagógiai anyagokból álló adatbázis jön létre, amely a jövőben más intézmények számára is felhasználható lesz fiatalokkal való kirándulások szervezéséhez koncentrációs táborok emlékhelyeire.