
Tanárként kezdetektől azt vallom, hogy soha nem lehet elszigetelt témaként kezelni az embertársaink iránti toleranciára nevelést. Nem lehet pusztán egy-két óra alatt „letudni” a zsidóság, a roma közösség, a menekültek, a hajléktalanok, az elesettek, a fogyatékkal élők problémáit. Nem lehetséges csak egy-egy tanórán érzékennyé tenni a fiatalokat a demokratikus alapjogok megismerésére, az elfogadás kölcsönös élményére. Minden aktuális alkalmat meg kell ragadnunk a humánum, az emberi méltóság, az européer gondolkodás közvetítésére.
Úgy érzem, sikerül problémaérzékeny, toleráns, felelősen gondolkodó, a történelmi példákból okuló, demokratikus jogaikért kiállni kész fiatalokat felkészítenem a társadalmi szerepvállalásra.
A jelen megértéséhez, elfogadásához viszont a múlt megismerése és feldolgozása is elengedhetetlen. Az emlékezésnek részévé kell válnia történelmi tudatunknak. Ezért ezt a trauma-feldolgozó munkát is igyekszem beépíteni a mindennapok nevelési folyamatába.
Elvittem a 12.-eseket a Nemzetközi Élet Menetére Auschwitzba, a szegedi botatóköveket minden évben megtisztítjuk, a diákok kisfilmjeivel arcot adunk a köveken olvasható személyeknek. Célom, hogy a helyi családtörténetek kutatását folytassuk. A Svéd Nagykövetség és a Raoul Wallenberg Emberség Háza Egyesület támogatásával létrejött “Kocka”-projekt idei, szegedi megvalósulását szeretettel véghezvittem, így abban a térben is tudunk a múlt tanulságairól és a jelen elkerülendő problémáiról beszélgetni a többi iskola diákjaival.
A magyar, történelem és média szakos Erdélyi Eszter már hosszú évek óta szegedi tanár, aki kezei alatt sok diák nőtt fel azzal az üzenettel: „Embernek lenni: tudatos, társadalmi lénynek.”
Munkássága és emberi magatartása − egyenes gerinc, odafigyelés és tudás − tanítványainak lehetőséget adott a kibontakozásra. Majdnem reneszánsz ember tartását, látásmódját kapták, akire mindig számíthatnak.
Mint tanár és társadalmi lény – a kettő nála nem választató el – meghatározó arca a modern tanítás lehetőségéért nyíltan kiálló mozgalomnak. Fontosnak látja a holokauszt megismertetését diákjai körében. Együttműködése mind a civilekkel – például a Raoul Wallenberg Emberség Háza Egyesülettel, a Raoul Wallenberg Academy-vel /Stockholm/, a Holtzer-Horváth-Lindberg Alapítvánnyal Szegeden –, mind a szegedi intézményekkel (könyvtár, múzeum, TV stb.) azt mutatják, hogy minden lehetőséget megragad, diákjai tudásának szélesítésére és szociális hálójának biztosítására.
Erdélyi Eszter, tanár, pedagógus, de nem utolsó sorban EMBER. Nagy Betűkkel. Negyven éve él Szegeden, ott járt egyetemre. Szülővárosa Hatvan, onnan látogatta nővéreit Szegeden, amikor azok oda jártak egyetemre. Elhatározta Ő is oda fog járni. Otthonról hozta az igazságszeretetet, a szolidaritást, a kíváncsiságot, a nyitottságot a világ fele. A mindennapok informáltságát, tudását újságokon és könyveken keresztül szerezte meg. Tanárai támogatása is hozzájárult ahhoz, hogy egyetemre tudott járni Szegeden. Aztán beleszeretett az „alföldi metropolisba” és maradt.
Sok éve a város tanára a Deák Ferenc gimnáziumban, de a város cívise, polgára is a fogalom minden pozitív értelmében. Mint magyar, történelem és médiatanár az a hitvallása és célja pedagógiai munkájával, hogy diákjai ne csak jól tanuljanak, hanem felelős állampolgárok legyenek, amikor elhagyják az iskolát. Kritikusan tudjanak gondolkozni a világ dolgairól, és legyen műveltségük és tudásuk is, amire megalapozott véleményüket alapozzák. Minden lehetőséget megragad, hogy megmutassa diákjainak a világot, színházba, előadásra, múzeumba viszi őket.
2025 tavaszán az Élet Menetével ment diákjaival Auschwitzba. Azt vallja, hogy a dolgokat meg kell tapasztalni, átélni, akkor lesznek autentikusak az élmények. Egész embereket akar nevelni, akik sokoldalúan tudnak információkat kezelni és véleményt formálni. Tanítványaiban a személyt, a személyiséget és az embert is látja, nem csak a diákot. Lehetőséget ad a fiataloknak, hogy véleményüket vitákban kifejtsék, de tiszteletben tartsák a Másikat, akkor is, ha az nem egyezik saját véleményükkel. Arra tanítja diákjait, nem utolsó sorban saját élet-magatartásával, hogy álljanak ki magukért és másokért. Azt vallja, hogy pedagógus és közéleti szerepe nem elválasztható egymástól. Az első sorban található a pedagógusokért, diákokért és az oktatásért való harcban, amikor arra szükség van.
A szegedi tanári tiltakozás nyíltan vállalt arca lett, aki naponta vállal kockázatokat. Azokért is, akik nem mernek kiállni, mert szoronganak, és nem merik nyíltan kimondani azt, amit látnak: az oktatás összeomlását. Módszertani reformot hirdet, nem utolsó sorban azért, hogy a negyvenöt perces, szétdarabolt nap, és lexikális tudás helyet adjon − az oktatásért felelős minisztérium engedélyével (ami pillanatnyilag hiányzik a struktúrából) − a modern oktatási formáknak, ami alapítványi iskolákban lehetséges. Forma és tartalom, ami az iskola profiljának megfelelő, ahol az alaptanterv egy keret.
Most a nyáron engedte útjára érettségiző osztályát. A tehetséges, előrenéző fiatalok biztosan vissza-visszajárnak tanárukhoz, hogy megmutassák, tanárukhoz méltó társadalmi felelősséget vállaló emberekké váltak. Biztosan fogunk többekről hallani a jövőben a kutatásban, a tömegtájékoztatásban és más vonatkozásban. Már van egy tanítványa, aki egy Oscar-díjas film munkársa volt.
Tanítványaival együtt részt vesz a Raoul Wallenberg Emberség Háza Egyesület munkájában, vitaversenyekkel. Sétával, ahol embereket lehet megmenteni egy „Védlevél” segítségével, Raoul Wallenberg nyomában. Filmeket készít és tudatosan, külön érdeklődéssel és nyomatékkal foglalkozik a Holocausttal – azért, hogy ne ismétlődhessen meg. A Raoul Wallenberg Academy (Stockholm) programjában is részt vesz, legutoljára a „Kocka” projektben, ahol az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata egyik pontjával foglalkoztak és csináltak Szegeden programot, kiállítást.
2024 óta a szegedi Holtzer-Horváth-Lindberg Alapítvány kuratóriumi tagja. Az alapítvány egy régi szegedi zsidó család tradícióját keltette életre, egy régi zsidó családét, akik híresek voltak jótékonyságukról, a szegedi társadalomban elfoglalt helyükről. Elsőként alapítottak egy díjat a legjobb szegedi diák számára, amelyet ebben az új alapítványban annak/azoknak adnak, akik vallási, etnikumi kisebbségi, emberi jogok témákban mutatják meg érdeklődésüket és tehetségüket.
2023-ban kapott „Szegedért Emlékérmet.
A 2022-es pedagógus sztrájk és tüntetések a tanárok bérezésének, munkakörülményeinek és az oktatás helyzetének javításáért indultak. Később számos megmozduláson a tanárokat elbocsátó tankerületek ellen is felléptek.
A tüntetésekhez, élőláncokhoz országos szinten több, mint 200 intézmény tanárai csatlakoztak.
A "Kocka" projekt a Svéd Raoul Wallenberg Academy programja. Az ENSZ Emberi Jogok egyetemes nyilatkozata cikkelyeit osztják ki iskoláknak, akik az adott cikkelyt kiállítás formájában feldolgozzák. Magyarország 2016-ban csatlakozott a programhoz, évente egy-két iskola osztályai dogoznak fel egy általuk választott cikkelyt.
Raoul Wallenberg Emberség Háza Egyesület
A 2021-ben megalakult Raoul Wallenberg Emberség Háza Egyesületet az a szándék vezérli, hogy névadója és más embermentők példáján keresztül létrehozza és programokkal töltse meg az intézményt, amely tevékenysége során, a hétköznapokban alapvető értéknek tekinti a toleranciát, egymás kölcsönös megértését, a civil kurázsit, a demokratikus jogok gyakorlását.